Aloittelijan opas filmikuvaukseen – osa 2

Aloittelijan opas filmikuvaukseen – osa 2
Kuva: Ilkka Aaltonen. Kuvattu Kodak Tri-X -filmille.

Kuvat ja teksti: Ilkka Aaltonen. Kirjoittaja on Tampereen Kameraseuran puheenjohtaja.

OSA II Mustavalkofilmeistä

Tämä kirjoitus käsittelee pankromaattisia, eli koko näkyvän valon spektrille herkistettyjä filmejä. Infrapuna- ja muut erikoisfilmit ovat luku erikseen.

Filmejä on hitaita, ISO-arvo 25–100 välillä ja nopeita, ISO-arvo 400–3200 välillä. Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että hitailla filmeillä on suurempi erottelukyky, pienempi rae ja laajempi sävyala. Nopeilla filmeillä taas rae on suurempi, kontrasti kovempi ja filmin dynamiikka suurempi. Nopeat filmit reagoivatkin herkemmin valoon. Samalla periaatteella hitaat filmit sopivat paremmin maisema-, asetelma- ja muotokuvaukseen kirkkaassa valossa ja nopeat filmit urheilu- ja katukuvaukseen sekä muuhun nopeaan liikkeen kuvaamiseen hämärämmässä valossa. Tästä nyrkkisäännöstä on kuitenkin lukuisia poikkeuksia.

Filmin dynamiikalla tarkoitetaan sen kykyä erottaa yksityiskohtia kuvan tummasta alueesta sen kirkkaimpaan alueeseen asti. Jos filmillä on laaja dynamiikka, valmiissa kuvassa on mustilla ja valkoisilla alueilla erotettavissa yksityiskohtia. Jos dynamiikka on puolestaan suppea, varjoalueet ovat mustia ja huippuvaloalueet valkoisia vailla yksityiskohtia. Kaikista allaolevista filmeistä minulla on laajaa kokemusta. Olen kuvannut jokaista filmiä vähintään yli 20 rullaa, toisia jopa satoja rullia erilaisin aihein ja olosuhtein. Kaikki markkinoilla olevat filmit ovat erinomaisia. Kokeilemalla löydät omaan kuvaamiseen sopivimman.

Kodak Tri-X 400

Laaja dynamiikka, rae isohko mutta juuri sopivalla tavalla. Oikea mustavalko-look. Filmivalintani yleiskuvaukseen, miljööseen ja tilanteisiin, joissa on paljon sekä varjoja että valoja. Käy myös studiomuotokuvaukseen mainiosti. Dynamiikasta kertoo myös se, että tämän nimellisherkkyydeltään ISO 400 -filmin voi valottaa ISO 800:n mukaan muuttamatta kehitystä. Ei hätkähdä ylivalotuksestakaan, anteeksiantava valotuksen suhteen. Näyttelijöistä ja pop-ikoneista 1980- ja 90-luvuilla muotokuvia valokuvannut Jane Bown käytti tätä filmiä ja mittasi valotuksen kämmenellään: jos valoon 45 asteen kulmassa käännetty kämmen oli kirkas, hän sääti aukon pienemmäksi, ja jos kämmen oli harmaampi, aukko suurennettiin. Kehitän D-76:lla tai XTOL:illa, molemmilla suhteessa 1+1. Joskus käytän TRI-X:n sijasta Ilford HP5+ tai Ilford Delta 400 -filmejä, jotka ovat erinomaisia yleisfilmejä nekin.

Kuva: Ilkka Aaltonen. Kuvattu Ilford Delta 100 -filmille.

Ilford Delta 100

Erittäin pieni rae, lähes rakeeton. Suppeampi dynamiikka, vaatii huolellista valotuksen mittaamista. Harmaantunut puu, kasvillisuus, kypsä viljapelto kauniit hiukset – tämän filmin toisto on näissä unelmatasoa. Olen kuvannut tällä asetelmia puutöistä, joissa puu on vielä maalaamaton. Erittäin suuri erottelukyky ja terävyys. Kehitteenä XTOL 1+1 tai Ilfotec DD-X.

Ilford FP4+ 125

Toinen Ilfordin ISO 100 -filmi. Aivan erilainen kuin edellinen Delta 100. Valtava dynamiikka, laajin tuntemani. Kaksi aukkoa alle ja kuusi aukkoa yli keskiharmaan. Voit mitata valotuksen jotenkin, kunhan on edes lähellä totuutta, ja kuvaa tulee. Ihanat kauniit sävyt. Loistava filmi muotokuvaukseen, iho, hiukset, vaatteet. Tämä filmi nappaa kaikki sävyerot talteen. Käy niin studioon kuin luonnonvaloon. Lähes rakeeton. Kehitevalinta Ilfosol S 1+9 (huom. Ilfosol 3 on eri kehite), XTOL 1+1 tai D-76 tai Ilfotec DD-X.

Kuva: Ilkka Aaltonen. Kuvattu JCH Streetpan 400 -filmille.

JCH Streetpan 400

Japan Camera Hunter osti Agfan viranomaiskäyttöön tarkoitetun liikennekamerafilmin patentin ja rupesi valmistamaan tätä erikoista filmiä katukuvaajille. Hiilenmustat varjot, suppea sävyala sekä erittäin suuri terävyys ja erottelukyky tekevät tästä poikkeuksellisen näköisen filmin. Film Noir -tunnelmaa löytyy. Vaikka kyseessä on herkempi filmi, tätä ei kannata prässätä, vaan valottaa hyvinkin tarkasti ISO 400:n mukaan. Olen käyttänyt tätä rouheissa muotokuvissa: kulunut rustiikkinen tausta ja hyvä valo kasvoille. Kehitevalinta vain ja ainoastaan Rodinal 1+25, jolla nuo mustat ja terävyydet saa esiin.

Fuji Neopan Acros II 100

Filmiteknologian huippu. Täydellinen, rakeeton filmi. Hyvä dynamiikka ja erinomaiset sävyt. Todennäköisesti Ilfordin Fujille valmistama, muutokset Fujin itsensä aikanaan valmistamaan Acros I -filmiin ovat olemattomat. Kun halutaan tehdä rakeeton täysisävyinen suurennos, jossa jokainen yksityiskohta erottuu, tämä on oikea valinta. Vaatii huolellisen valonmittauksen. Sopii kaikille kuva-aiheille. Kehitteeksi käy mikä vaan. Tämä on siitä poikkeuksellinen mustavalkofilmi, että sen ilme ei juurikaan muutu kehittää sen sitten millä kehitteellä vaan, kunhan kehite on tuoretta ja sitä käytetään oikein.

Rollei RPX 100

Tilasin aikanaan tätä vahingossa yhden rullan seuramme yhteistilauksessa. Pistin vahingon kiertämään ja kuvasin rullan pois puolihuolimattomasti seuramme studiokurssilla. Pimiössä sitten yllätyin todella positiivisesti – mitkä sävyt! Juuri upea tasapaino kontrastien ja sävyliukumien suhteen, upeat mustat, ihana ihonväri ja vaaleista hiuksista erotti joka hiuksen eri sävyn. Rae lähes olematon, mutta kuitenkin aavistuksen rakeisempi kuin esim. Delta 100. Tästä vahingosta tuli ykkösfilmi studioon. Tätä kirjoittaessa filmiä on palanut studiossa yli 30 rullaa parin viime vuoden aikana eri keikoilla ja kursseilla. Ensisijainen kehite Adox FX-39 suhteessa 1+9, ja jos se on lopussa, niin Rodinal 1+25.

Fomapan 400

Suurehko rae, erinomainen dynamiikka, kohtuullinen terävyys ja erottelukyky. Mainio valinta ensimmäiseksi filmiksi. On markkinoiden edullisimpia filmejä. Lisäksi filmin laaja dynamiikka antaa anteeksi valotuksen virheet. Olen käyttänyt tätä yleiskuvaukseen ja kuvannut maisemakuvia talvisessa metsässä ja tilannekuvia kahviloissa. Luotettava tasainen laatu rullasta toiseen. Kokeilustani huolimatta en vaihtanut Tri-X filmiä sitten kuitenkaan lopulta tähän huomattavasti edullisempaan ISO 400 -filmiin. Fomapan 100 ja 200 -filmejä en ole kuvannut, mutta niiden teknisten tietojen perusteella emulsiot ovat hyvin samankaltaisia. Fomapan 100 on ainakin paperilla Fomapan 400 -filmiä rakeettomampi. Kehitteenä Rodinal 1+25 tuotti filmille hyvän sävyalan ja terävyyden.